Argentina! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Liselotte Janssen - WaarBenJij.nu Argentina! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Liselotte Janssen - WaarBenJij.nu

Argentina!

Blijf op de hoogte en volg Liselotte

28 December 2012 | Argentinië, Ushuaia

Lieve allemaal!

Zo, een maand en heel wat ervaringen verder vond ik het wel tijd om jullie maar weer eens op de hoogte te houden van mijn tijd in Zuid-Amerika! Ik zit nu in het vliegtuig van Buenos Aires naar Ushuaia, dus eindelijk even de rust om alles op papier te zetten. Dat wordt nog best wel een klus, want er is zoveel gebeurd de afgelopen tijd, maar ik ga m'n best doen. Het zal qua volgorde wel niet meer precies kloppen allemaal, maar dat boeit natuurlijk geen mens!
Na de eerste 2 weken Buenos Aires voelde ik me al helemaal ingeburgerd en ben ik echt van de stad gaan houden. Waar ik het eerst nog een veel te grote, chaotische en stinkende stad vond, zie ik nu alleen nog maar de prachtige gebouwen, veel groen en natuurlijk de ontelbare cafeetjes en restaurantjes waar ik niet op uitgekeken raak. Oke, de vele zwervers en grote hopen vuilnis negeer ik voor het gemak maar even.. Op zondag ben ik met Sasja en wat mensen van haar school naar de paardenraces gegaan, wilde ik altijd al een keer zien en was ook zeker de moeite waard! Hilarisch om al die oude mannetjes te aanschouwen die daar de hele dag zitten te bieden, te drinken en te schelden op de paarden. Natuurlijk heb ik zelf ook 10 hele pesos (1,50 euro..) op lucky number 6 ingezet, maar helaas ben ik daar niet rijk van geworden.

De rest van de week heb ik veel musea gezien, ben ik wederom met m'n huisgenoten naar een voetbalwedstrijd in het stadion van La Boca geweest, heel vet!! En heb ik een asado (barbecue) gehad op m'n school, veel te zout en vet vlees, maar de drank vloeide rijkelijk dus zelfs de Zwitsers werden opeens sociaal. Ook ben ik op zaterdag met 1 meisje van m'n school naar La Boca gegaan, een wijk in BA die heel gevaarlijk schijnt te zijn en waar je je als toerist in slechts 1 straatje mocht wagen, wat bekend staat om z'n gekleurde gebouwen. Dat het toeristisch was hadden we wel verwacht, maar dit was echt bizar, het straatje was zo'n 100 meter lang en volledig volgestouwd met restaurantjes, kraampjes, opdringerige verkopers en toeristen die alleen maar door de lens van hun camera keken. Echt La Rambla in het kwadraat, ik vond het verschrikkelijk dus na 10 minuten hebben we de bus terug naar het centrum gepakt. Tot zover La Boca! 's Middags heeft Buenos Aires zijn goeie naam gelukkig weer terugverdiend door een organic food market te organiseren in een park bij Palermo. Mega leuk, een soort Neighbourfood market, maar dan in de zon! Dus daar hebben we lekker rondgelopen en eindelijk weer eens een gezonde salade van quinoa gegeten, wat een verademing!
Die avond was het dan eindelijk zo ver: uitgaan in één van de grote clubs in BA. Ik helemaal voorbereid, zelfs nog een dutje gedaan om energie te besparen en een leuk jurkje aangetrokken. Helaas was het allemaal voor niks, want na een paar uur in een café te hebben gezeten, kwamen we erachter dat de mensen hier niet voor 3 uur 's nachts naar clubs gaan, echt bizar, ze hebben hier zo'n ander ritme dan in Nederland! Dus dat kon ik natuurlijk voor geen meter aan en was ik om half 3 wel weer klaar (lees: dronken) met de avond, dus tot zover het project uitgaan!
Die zondag ben ik met een meisje van school wederom naar een museum gegaan (ik word nog eens cultureel!) en 's middags naar een openlucht jazz-optreden geweest, het was namelijk jazz festival in de stad dus overal waren gratis optredens, heel erg leuk! Dat blijf ik toch zo fijn vinden van zo'n grote stad, er is altijd wel wat te beleven! Ik vond het ook heel leuk om de zondagbesteding van de porteños te aanschouwen, die zitten dan namelijk en masse in het park, hele familie erbij, koelbox en alleen maar eten, heerlijk!
Die maandag daarna was het een nationale feestdag in BA, waarvan niemand wist wat we precies aan het vieren waren, maar we waren in ieder geval vrij, dus ben ik met Sasja en haar school naar Tigre gegaan, een dorpje een uurtje van BA af waar je met een bootje van eiland naar eiland kan en kan kijken naar de vakantiehuisjes van de porteños. Hier hebben we een beetje rondgelopen op zo'n eilandje en geluncht in de zon, heel fijn om even de drukte van de stad te ontvluchten!

(Even tussendoor: ik besef me dat dit een veel te lang en gedetailleerd verhaal gaat worden, maar ik heb toch niks te doen in het vliegtuig, dus afhaken mag natuurlijk altijd ;) )

Blijkbaar heeft Buenos Aires ook een Chinatown en na 3 weken alleen maar vlees en empanadas gegeten te hebben, snakte ik naar een andere, iets verfijndere smaak dus ben ik op een middag met 2 meisjes van school op zoek naar sushi gegaan. Uiteindelijk is het Thais geworden in een superleuk tentje, niet zo lekker als in Thailand, maar het kwam zeker in de buurt! Verder stelde Chinatown niet zo veel voor, het waren zo'n 2 straten met lelijke troepwinkeltjes, maar he, je kunt niet alles hebben!

Die vrijdag was alweer m'n laatste dag school en hoewel ik wel veel heb geleerd, was ik blij toen het 1 uur was, na 3 weken om half 8 opstaan was ik er wel een beetje klaar mee! De rest van de dag heb ik een beetje zenuwachtig m'n kamer lopen opruimen, want (en nu neemt m'n verhaal even een onverwachte wending) die avond kwam Olivier aan in Buenos Aires!! Echt zo leuk, hij had opeens bedacht dat ie wel langs wilde komen, dus spontaan een ticket geboekt en 1,5 week later stond ie op de stoep! Ik was megablij om 'm te zien, zo fijn om elkaar weer in levende lijven te zien in plaats van in het schermpje van m'n telefoon! De eerste drie dagen heb ik hem Buenos Aires laten zien, hebben we veel gedronken, een heerlijke zondagse brunch gehad en op zaterdag bij een heel leuk 'closed door'-restaurant gegeten, waar je bij iemand thuis krijgt te eten wat de pot schaft.
Hierna hebben we de nachtbus naar Mendoza gepakt, wat al een ervaring op zich was. Ik had al gehoord dat de bussen hier in Argentinië heel chill en luxe zijn, maar ik wilde wel eens meemaken hoe goed de duurste tickets dan wel niet waren. Dus wij zaten op een soort business-class stoelen (konden helemaal plat) en kregen om de haverklap wijn en champagne aangeboden, wat een feest! Hierdoor kwamen we ook nog eens volledig uitgeslapen in Mendoza aan, waardoor we direct een fiets konden huren om de befaamde bodega's langs te fietsen. Nog meer wijn dus.. Hoewel we het fietsen zelf een beetje vonden tegenvallen, je moest namelijk over een ongezellige asfaltweg waar steeds auto's langs je heen scheurden, stelt wijn je gelukkig nooit teleur! Na 1 tour van een uur te hebben gehad, besloten we dat de verhouding informatie over wijn en de hoeveelheid wijn niet echt op elkaar aansloten, dus zijn we maar lekker zelf met een fles op een mooi terras uitkijkend op de wijngaarden gaan zitten.
Natuurlijk hebben we alle andere toeristische activiteiten niet aan ons voorbij laten gaan. Zo zijn we een middag gaan paardrijden (lees: op bijna geautomatiseerde achter elkaar aan hobbelende knollen gezeten), wat afgesloten werd met een barbecue in de bergen en liedjes zingen bij het kampvuur. Ook zijn we een dag naar een openlucht spa gegaan, midden in de bergen met allemaal thermische baden van verschillende temperaturen, heerlijk om daar even een dagje in te badderen!

Na Mendoza hebben we de bus gepakt naar Bariloche, een niet al te comfortabele busreis van zo'n 18 uur richting het zuiden, maar het was het waard! Bariloche staat bekend om z'n vele helderblauwe meren en is een soort Zwitsers dorpje met houten huisjes en omringd door bergen, echt heel mooi! Het was wel even omschakelen naar kouder weer en wintersportgevoel, maar dat vind ik juist zo leuk aan Argentinië, zo veelzijdig! Aan het wintersportgevoel hebben we ons dan ook maar meteen overgegeven door de eerste avond te gaan kaasfonduen, heerlijk! De volgende dag zijn we maar meteen voor de grote uitdaging gegaan: 34 km op een mountainbike door de bergen. Je begrijpt dat ik hier een beetje huiverig voor was, na 5 weken geen enkele vorm van beweging te hebben gehad, maar het was zo cool! Ik ging wel af en toe dood en heb de stukken omhoog meerdere malen vervloekt, maar het was een supermooie tocht met hele mooie uitzichtpunten waar je over alle meren van Bariloche kon uitkijken. Om het af te toppen zijn we aan het einde van de dag ook nog even een andere berg opgelopen, steil omhoog, waar je een 360 view had, echt prachtig! De dag daarna waren we natuurlijk gebroken dus hebben we het rustig aangedaan. Wel nog een poging tot kayaken gedaan, maar het waaide zo hard, dat we daar na een kwartier wel weer klaar mee waren. De dag daarna was het helaas wel weer tijd voor wat lichaamsbeweging, want toen hebben we een grote hike gemaakt, binnen 4 uur zijn we naar 1700 m geklommen. Gelukkig niet zo steil omhoog, dus dat kon ik nog wel hebben, en aan het einde werden we beloond met een bizar berglandschap en warme chocolademelk in een klein hutje, dus dat was heel vet! De laatste dag in Bariloche hebben we onze lichamen wat rust en troostvoer gegund door te wandelen over de chocoladestraat van het dorp, waar we natuurlijk in ieder winkeltje iets moesten proeven en we geluncht hebben met chocoladefondue.

Die avond hebben we de bus gepakt naar alweer onze laatste bestemming, Puerto Madryn! Hoewel het al bijna het einde van het seizoen was en het nog maar de vraag was of we nog walvissen zouden kunnen zien, hebben we het er toch maar op gewaagd en hiervoor werden we gelukkig beloond!! 2 walvissen gezien, een moeder met haar kindje, zó groot en indrukwekkend! De dag daarna hebben we een auto gehuurd om naar de grootste pinguïnkolonie (buiten Antartica) te rijden. Ik had verwacht dat die 400.000 pinguïns gezellig met z'n allen bij elkaar op een kluitje zouden zitten, maar niets was minder waar: ze stonden allemaal een soort van beweegloos tussen de struiken, een paar meter van elkaar, heel bizar om te zien!
Die avond moesten we alweer terug naar Buenos Aires, want Oli vloog 2 dagen later weer terug naar Nederland. Hoewel het afscheid wel even extra kut was, ben ik megablij dat hij gekomen is, heel bijzonder om een deel van m'n reis met hem te kunnen delen!

Gelukkig was de dag daarna mijn reddende engel in Buenos Aires, namelijk Annemarije, het zusje van een vriendin van Kat, die ook in haar eentje aan het reizen is en met wie ik al eerder contact via facebook had gehad. Hoewel we elkaar nog nooit hadden gezien, was het meteen heel gezellig en vertrouwd, dus ik was heel blij dat zij er was om het lege gat van Oli op te vullen ;) Ik had al snel besloten om nog maar wat langer in Buenos Aires te blijven zodat ik kerst kon vieren met An en haar broer en zijn vriendin, die een week later naar BA kwamen. Die week hebben we voornamelijk rondgehangen in café's, honderden leuke restaurantjes opgezocht, alles voor de komende tijd gepland en veel gegeten en gedronken (onze gezamenlijke hobby's). Ook zijn we nog 3 dagen naar Uruguay gegaan, waar je met een boottochtje van een uur (1 tip: doe dit niet brak!!) in een heel schattig klein plaatsje bent, heel rustig en niet zo toeristisch, waar we eindelijk even op het strand konden liggen. Ik had m'n bikini zo ongeveer nog niet aan gehad tot die tijd en ik moest natuurlijk wel even aan m'n tan werken, dus dat was heerlijk! Het strand zelf stelde niet zoveel voor, zo'n 2 bij 2 meter en het ligt aan een rivier in plaats van een zee, maar we hebben er van genoten!

En toen was het opeens al kerst! Na dagen uitzoeken en googlen waren An en ik erachter gekomen dat zo ongeveer alles gesloten was op kerstavond, dus hebben we uiteindelijk maar lekker thuis een maaltijd van borrelhappen gemaakt, inmiddels dus samen met broer Tjeerd en vriendin Irene! We hadden gehoord dat er 's avonds allemaal vuurwerk en een groot feest in de stad zou zijn, dus gingen wij hoopvol de straat op. Helaas bestaat het vuurwerk hier alleen maar uit harde knallen en waren we eigenlijk te vroeg, want natuurlijk kwam er pas leven in de brouwerij na 2 uur 's nachts, maar wel nog een hele gezellige avond gehad! Op eerste kerstdag was ook bijna alles dicht en was het zo'n duizend graden, dus hebben we eigenlijk gewoon maar een beetje rondgewandeld door Palermo, ook wel lekker, een kerst zonder verplichtingen! Op 2e kerstdag hebben we een grote fietstocht gemaakt en zijn we 's avonds naar een balletvoorstelling geweest in Teatro Colón, een heel mooi oud theater. Hoewel we uiteindelijk geen van allen begrepen hadden waar het verhaal over ging, was het wel heel leuk om een keer naar het ballet te zijn geweest!

Op dit moment is het vrijdag en zit ik dus in het vliegtuig naar Ushuaia, alleen was het niet de bedoeling dat ik hier alleen zou zitten. Na al een rampenochtend te hebben gehad, gehoorapparaat kwijt (maak je geen zorgen pap, heb 'm alweer), honderd uur in de rij en 2 uur vertraging, bleek er iets fout te zijn gegaan met de tickets van An, Tjeerd en Irene en zag het er even naar uit dat ik Oud & Nieuw in m'n eentje op het zuidelijkste puntje van de wereld zou moeten gaan vieren. Gelukkig konden zij dankzij de organisatie skills van Irene toch nog op een andere vlucht later vandaag, dus ik zie hen straks weer in Ushuaia. Hier zullen we 3 dagen blijven om vervolgens op oudjaarsdag naar El Calafate te vliegen om gletsjers en mooie landschappen te zien. Ben heel benieuwd en hoewel de kou waarschijnlijk wel even wennen zal zijn, heb ik heel veel zin om weer een heel ander stukje Argentinië te zien! Dus daarover de volgende keer meer!

Ik zie nu dat ik zo ongeveer een heel boekwerk heb geschreven, dus respect voor degene die tot hier is gekomen!
Ik hoop dat jullie allemaal een fijne kerst hebben gehad en ik wil jullie alvast een heel gelukkig nieuwjaar wensen! Geniet ervan!

xxxx

  • 28 December 2012 - 20:30

    Griet:

    Lotje wat cool allemaal!!!! Heel erg veel plezier in het zuiden en geniet maar! XX vanuit Afrika

  • 28 December 2012 - 22:33

    Marieke:

    Hoi Liselot, we zullen elkaar binnenkort ontmoeten maar leuk om je reisverslag te lezen. En gelukkig niet alleen in het verre zuiden! Have fun with my kids! Marieke

  • 28 December 2012 - 22:33

    Marieke:

    Hoi Liselot, we zullen elkaar binnenkort ontmoeten maar leuk om je reisverslag te lezen. En gelukkig niet alleen in het verre zuiden! Have fun with my kids! Marieke

  • 29 December 2012 - 09:03

    Kat:

    Hoi krokje, wat cool wat je allemaal doet!! Ik ben heel jaloers. En trots. Ben zo blij dat ik je over 5 weken zie! Liefs & kus je zus

  • 29 December 2012 - 15:50

    Mimi:

    Leuk lot!!! Haha hier begint ook alles pas rond 2 uur!! Gelukkig ben ik nu wel aan het ritme gewend, lekker lang siësta houden! Alvast een happy new year!! Geniet ervan! Liefs uit barcelona x

  • 29 December 2012 - 19:21

    Florrie:

    Lotje! Wat een mooi verhaal! Geen moeite om tot het einde door te lezen. Leuk dat je Fijne O&N maten hebt gevonden!! Hier ook alles goed, de plant groeit als kool :) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liselotte

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 883
Totaal aantal bezoekers 9201

Voorgaande reizen:

06 November 2012 - 07 April 2013

Zuid-Amerika!!

Landen bezocht: